Project Mij

Controle over je auto-immuunziekte

Elke periode van klachten wordt aangekondigd, altijd.
In deze maatschappij zijn we het vermogen om goed te voelen kwijtgeraakt, Het leven is zo hectisch dat we nogal onoplettend zijn geworden voor de signalen die ons lichaam geeft. Omdat we de fluistersignalen negeren gaat het lijf vanzelf roepen en later schreeuwen dat er iets moet gebeuren. Dan wordt je ziek. het grote voordeel voor het lijf is dat er een verplichte pauze is. Een opgedrongen onthaasten.
Ben je chronisch ziek dan is het grote nadeel dat een reactie of periode van ziek zijn heel erg uitputtend is. Dan is het dus nog eens extra van belang om alert te zijn. Die kleine eerste signalen geven je een keus om rustiger aan te gaan doen uit vrije wil, of verplicht gesteld worden door het lichaam, met veel pijn en ongemakken. Met de grafieken in het boek leer je de patronen herkennen. Je maakt er zichtbaar wat je voelt. Je leert de communicatie van je lijf herkennen en hoe de effecten van erop reageren.

Hoe leer je beter te voelen?
Dat kost op de eerste plaats veel tijd. Het lukt niet binnen een week. Wel met een jaar, misschien twee jaar. Daar hoef je niet tegenop te zien, tijd verstrijkt en ervaringen zullen blijven komen. En vandaag is altijd de juiste dag om te beginnen.
Mindfulnesstrainingen helpen je bij dit onderdeel. Om je in de goede richting te helpen staan hier alvast een aantal tips voor beginners en gevorderden.

Beginner? Oefen dan eerst dit:
* Bij alle tips wordt uitgegaan van observeren; waarnemen zonder oordeel, zonder mening, onder een sticker te plakken op dat wat je ziet/voelt/hoort/etc.
* Scan je lichaam, als je net wakker bent of als je gaat slapen. Ga als een rontgenscanner van boven naar beneden, van je kruin naar je tenen.
* Voel je ergens pijn? Geef daar dan even aandacht aan. Gewoon met je gedachten omhullen. Wees er niet streng op, of boos. En als er een emotie in je opkomt, observeer het gevoel. Wat voel je gebeuren in je borstkas of de plek van de ontsteking?
* Ben je meer moe dan anders? Geef ook daar aandacht aan. Neem die dag een extra pauze of ga juist iets fysieks doen. 20 min sporten bijvoorbeeld. Het zweten en de bloedcirculatie beinvloeden het immuunsysteem positief. Misschien liever wat rustigers, zoals een uur yoga, of mediteer.

Doe jij het bovenstaande al dagelijks? Dan hier de tips voor gevorderden:
* Merk je moeheid of pijn op, probeer eens details te observeren. Kan je de plek aanwijzen? Is die plek de bron van de pijn of komt het uit een diepere laag zoals een gewricht. Wat zijn de eigenschappen van de pijn? Kloppend, zeurend, branderig, of iets anders.
* Wat is jouw basis-lichaamsgevoel? Wanneer merk je verandering op aan die basis? Wat doet een situatie of omgeving met je basis-lichaamsgevoel? Dat kan je doen bij heftige negatieve situaties, zoals stress op het werk, of verdriet. Voel ook eens wat het met je doet als je heel blij bent. Denk eraan; geen oordeel, alleen waarnemen.
* Leer jezelf om je basis-lichaamsgevoelte verbeteren. Experimenteer en ontdek wat jouw emotionele stabiliteit niet alleen tijdelijk maar langdurig kan verbeteren. Is dat 5-minuten-meditatie. Zet dat an op je telefoon. Dan kan je het zelfs in de privacy van een toiletbezoek toepassen. Wordt je blij of rustig van een spreuk of een afbeelding, of een sieraad? Draag het bij je.

Niemand voelt wat jij voelt. Alleen jij. Schaam je niet als jij even een moment nodig hebt om je basis-lichaamsgevoel te herstellen.

Schaf hier jouw exemplaar aan!

 

Project-mij Controle over je auto-immuunziektel

 

Merlijn Boekhandel

Wil je meer weten of heb je een vraag? Neem dan contact met mij op.

Klik hier om contact op te nemen

Wanneer de weg ophoudt, verander. Na verandering kun je verder. 


- I Tjing -