Project Mij

Controle over je auto-immuunziekte

Je zal wel denken; ik eet al kerngezond, ik volg álle richtlijnen voor gezonde voeding. Hartstikke goed! Echter heb je al eens nagedacht of jouw lijf wel blij wordt van wat je het aanbiedt? Ligt het lekker in je buik? Let op, je hoeft niet meteen klachten te voelen, dat kan best twee weken later opkomen. Gluten zijn een goed voorbeeld. De één geniet van zijn boterham, terwijl de ander van diezelfde boterham flink klachten ontwikkelt. Of het voorbeeld van een glas melk. Heerlijk verfrissend. Toch kan niet iedereen evengoed tegen de melksuikers (lactose) of caseïne (melkeiwit) van het product. Wat de trigger is verschilt per individu.

De klachten die je krijgt van voeding waar jouw lijf niet sterker van wordt zijn heel algemeen. Moeheid is er altijd één van. Het kóst je lijf alle energie om die voedseleiwitten ‘onschadelijk’ te maken. Het kan zijn dat je immuunsysteem heel erg gaat reageren, dus je bent gevoelig voor ontstekingen op de vreemdste plekken. Spieropbouw en conditie is zwak want je lijf heeft daar geen energie of bouwstoffen voor over. Concentratie en gedachten gaan niet meer zo vlot als je ooit had. Misschien ligt er een mist in je hoofd, zijn je emoties afgedekt met een deken en heb je eigenlijk nooit meer ergens zin in. Buikpijn hoeft niet altijd. Problemen met ontlasting of menstruatie eerder regel dan uitzondering.

Als de klachten snel na het nuttigen van een product ontstaan is het gemakkelijk om te testen wat de trigger is. Moeilijker wordt dat als de klachten wat langer op zich laten wachten. Met de kennis dat voedingseiwitten tot 8 weken in je spijsverteringssysteem kunnen blijven, is de boosdoener achterhalen heel moeilijk. Door bij te houden welke producten je wanneer nuttigt krijg je inzicht en kan je verbanden leggen.

Hoe elimineer ik de triggers?
Het begint met verzamelen van alles wat je eet. Kijk in je kasten en tassen en leg alles eens op tafel. Misschien zie je al categorieën ontstaan. Of dat nou is per eetmoment of per productgroep dat maakt niet uit. Schrijf eens op wat er allemaal staat, met een indeling die jij passend vindt. Voorbeeld foto volle tafel met blad catgorieen. Van al die spullen zitten er verdachte producten tussen. Dat zijn de dingen die je eigenlijk niet lekker vindt óf waar je niet genoeg van kan krijgen; een ‘craving’.

Las een rustperiode in. Eet en drink een paar weken even niets van je lijst vol verdachte producten.

Voelen is de volgende stap.

¬ Simpele manier ingrediënten van product uitknippen en op rood/groen plakken na het nuttigen en afhankelijk hoe het in je buik valt. Ga na een aantal dagen al die etiketten langs en ontdek wat in elk product op de rode lijst telkens terug komt. Dat is voor jou het ingrediënt waar jij intolerant voor bent. Voorbeeld foto bladen rood/groen met etiketten Lees eens het artikel intolerantie en klachtenpatroon.

­ Uitgebreide methode: kijk kritisch naar alle producten die jij dagelijks en wekelijks in je buik stopt. Wat heb je écht nodig en wat is luxe? Schrap een aantal weken alles wat ook maar een beetje luxe is. Feitelijk ga je dan 300 jaar terug in de tijd. Toen waren er geen samengestelde producten met aroma’s of vloeibare boter. Gebruik alleen pure, enkelvoudige producten. Dus geen ketchup maar tomatenpuree of geen joppie-saus maar appelmoes. Saai? Ja, dat wel. Na een relatief korte periode ontdek je waar je dat allemaal voor doet. Wat zijn 6-8 weken op een mensenleven vol klachten? Als de bron van jouw klachten ligt in de voeding die je hebt geschrapt dan verdwijnen die klachten langzaam.
Je gaat ook beter voelen. Je gaat opmerken wanneer je buik ergens blij mee is en met wanneer niet. Luister hiernaar. De eerste 6-8 weken strikt.
Tip: neem een appel of wat voor jou veilig is mee naar een verjaardag. Dan heb je iets te eten als de rest ook wat heeft.
In deze periode leer je jezelf en je eetpatroon een stukje beter kennen. Voel je niet schuldig of boos op je lichaam. Je lichaam streeft altijd naar de beste oplossing voor jou, het is je vriend niet je vijand. Natuurlijk heb je die lastige emoties, dat mag en het is een goed excuus om die boosheid om te zetten in goede energie zoals sporten of een schone keuken.
Als je er aan toe bent kan je langzaam weer producten toevoegen. Dit doe je door wederom een overzicht te maken van alle producten die je op dat moment in huis hebt. Dat zijn allemaal weloverwogen keuzes toen je in de winkel stond wat je (on)bewust veilig achtte. Wat mis je het meeste? Probeer 1 product een week en voel of je buik hier blij van wordt. Als je spijsvertering ongunstig veranderd is dat een signaal. Luister daarnaar. Een provocatiedieet betekent dat je een product meteen veel eet zodat de reactie heftig en onmiskenbaar is. Vraag jezelf af of dit nodig is. In mijn beleving kan iedereen leren voelen zodat je jouw vriend, je lichaam, niet zo hoeft te belasten.

Ga door met experimenteren totdat je goed in je vel zit. Zit je nog niet goed in je vel? Dan ben je nog niet klaar met zoeken. Ben je benieuwd of er een positieve groei in jouw energie zit? Hou dit dan bij, met alle details die je nodig vindt. Met het werkboek van Project Mij is dit gemakkelijk en meetbaar gemaakt.

Lees ook eens het artikel eliminatiedieet, het stappenplan ( Dit artikel is nog in aanbouw. Wil je op de hoogte gehouden worden wanneer het gepubliceerd is, laat dan je gegevens achter)

 

Schaf hier jouw exemplaar aan!

 

Project-mij Controle over je auto-immuunziektel

 

Merlijn Boekhandel

Wil je meer weten of heb je een vraag? Neem dan contact met mij op.

Klik hier om contact op te nemen

Wanneer de weg ophoudt, verander. Na verandering kun je verder. 


- I Tjing -