Project Mij

Controle over je auto-immuunziekte

Ja. Het kan heel handig zijn om terug te kunnen vinden wat je hebt genuttigd. Naslagwerk is bijzonder handig als je iets grondig wilt uitspitten. Is dit jouw favoriete werkwijze, dan moet je dat doen.
En nee. Bij het omslaan van de bladzijde ben je alles in gedachten kwijt. Sommige zullen ook een score laten invullen van hoe je je voelde of hoe je energie voor de dag was. Heb je weleens nagedacht of je bij elke score die je geeft een vergelijkbare waarde gekoppeld zit?
Wel zijn er apps die gemakkelijk je ingevulde voeding omzetten in een cirkeldiagram. Die is gericht op de zogenoemde micronutriënten; eiwitten, koolhydraten, vetten. Die heb je echter niet nodig als zoekt naar de beste brandstof voor jouw lichaam. Intoleranties bestaan juist uit de moleculaire samenstelling van een voedingseiwit. Een eiwit van broccoli is anders dan die van tuinerwten of kokos. Deze eiwitten kunnen tot 8 weken in je spijsverteringssysteem verblijven.
Om je lichaam te leren kennen over een langere termijn heb je een andere methode nodig. Je hebt een vaste waarde per score nodig. Om te vergelijken: je wilt wegen maar je gebruikt elke keer een andere weegschaal die niet allemaal geijkt zijn en dus niet dezelfde uitkomst aangeven. Dat is zonde. Je wilt namelijk maar één ding: minder klachten hebben.

Lees ook eens dit artikel: Intolerantie en klachtenpatroon

 

Verschillende soorten klachten vertellen iets over de verschillende soorten intoleranties. Een intolerantie is wanneer jouw lichaam een bepaalde stof of hoeveelheid van een stof niet verdraagt. Daarbij vertelt het klachtenpatroon iets over de soort stof en de intolerantiegrens. Laat ik een voorbeeld geven. Stel je hebt bepaalde sensaties, pijnen en buikpijn na elk weekend. Je onderzoekt wat er anders is aan je eten, drinken en activiteiten in een gemiddeld weekend. Doordeweeks heb je geen klachten. Mhh, vreemd. Dus je besluit in het weekend te doen als doordeweeks. Geen klachten. Wat doe je dan anders? Met het stappenplan van het eliminatiedieet filter je mexicano eruit, maar ook salade met kappertjes met rode wijn en borrelnootjes. De rest is ongeveer hetzelfde als doordeweeks. In het weekend dat je dit laat staan klopte de theorie.

Je zal wel denken; ik eet al kerngezond, ik volg álle richtlijnen voor gezonde voeding. Hartstikke goed! Echter heb je al eens nagedacht of jouw lijf wel blij wordt van wat je het aanbiedt? Ligt het lekker in je buik? Let op, je hoeft niet meteen klachten te voelen, dat kan best twee weken later opkomen. Gluten zijn een goed voorbeeld. De één geniet van zijn boterham, terwijl de ander van diezelfde boterham flink klachten ontwikkelt. Of het voorbeeld van een glas melk. Heerlijk verfrissend. Toch kan niet iedereen evengoed tegen de melksuikers (lactose) of caseïne (melkeiwit) van het product. Wat de trigger is verschilt per individu.

De klachten die je krijgt van voeding waar jouw lijf niet sterker van wordt zijn heel algemeen. Moeheid is er altijd één van. Het kóst je lijf alle energie om die voedseleiwitten ‘onschadelijk’ te maken. Het kan zijn dat je immuunsysteem heel erg gaat reageren, dus je bent gevoelig voor ontstekingen op de vreemdste plekken. Spieropbouw en conditie is zwak want je lijf heeft daar geen energie of bouwstoffen voor over. Concentratie en gedachten gaan niet meer zo vlot als je ooit had. Misschien ligt er een mist in je hoofd, zijn je emoties afgedekt met een deken en heb je eigenlijk nooit meer ergens zin in. Buikpijn hoeft niet altijd. Problemen met ontlasting of menstruatie eerder regel dan uitzondering.

Als de klachten snel na het nuttigen van een product ontstaan is het gemakkelijk om te testen wat de trigger is. Moeilijker wordt dat als de klachten wat langer op zich laten wachten. Met de kennis dat voedingseiwitten tot 8 weken in je spijsverteringssysteem kunnen blijven, is de boosdoener achterhalen heel moeilijk. Door bij te houden welke producten je wanneer nuttigt krijg je inzicht en kan je verbanden leggen.

 

Het immuunsysteem is opgebouwd uit de bouwstenen die je aanbiedt. Het verband tussen het westerse eetpatroon en een immuunsysteem wat inflammatoir (met ontstekingen) is, is al jaren bekend. Dit heeft te maken met de wisselwerking tussen bepaalde cytokinen (een groep van de witte bloedcellen die bepalen wat er aangevallen wordt en in welke mate).

Enerzijds wordt de activerende witte bloedcel (Thelpercel) meer aangemaakt met het westerse eetpatroon. De tegenhanger van de Thelpercellen is de witte bloedcel die een sederende werking heeft. Door een tekort aan de juiste bouwstenen worden die te weinig aangemaakt. Met als gevolg dat op een bepaald moment elke immuunreactie te actief is, inflammatoir en uitputtend voor het lijf.

Schaf hier jouw exemplaar aan!

 

Project-mij Controle over je auto-immuunziektel

 

Merlijn Boekhandel

Wil je meer weten of heb je een vraag? Neem dan contact met mij op.

Klik hier om contact op te nemen

Wanneer de weg ophoudt, verander. Na verandering kun je verder. 


- I Tjing -